Een pedagogisch sportklimaat
De sportclub is een plek waar veel jongeren veel tijd doorbrengen. Het is daarom belangrijk dat sportclubs een sociaal veilig en plezierig sportklimaat bieden. Dat is een grote verantwoordelijkheid van alle volwassenen die op de club actief zijn. Een pedagogisch sportklimaat helpt bestuurders, trainers, coaches, scheidsrechters, officials, ouders en vrijwilligers om gewenst gedrag op de sportvereniging te stimuleren en ongewenst gedrag terug te dringen.
Een auteursteam van experts uit het veld biedt in vier delen een gedegen basis voor een pedagogisch sportklimaat, gebaseerd op de huidige wetenschappelijke inzichten over sport en pedagogiek. Deel 1, De aftrap, geeft een overzicht van de context waarin een pedagogisch sportklimaat tot stand komt, en introduceert het Jeugdsportkompas. In deel 2, Op het veld, staat de trainer centraal. Deel 3, Op de club, gaat over de sportclub. Deel 4, In het beleid, gaat in op sportbeleid en de maatschappelijke impact van topsport. Op de website bij dit boek vind je bij alle delen aanvullende informatie.
Dit boek is geschreven voor studenten aan (pedagogische) sportopleidingen, zoals Sportkunde, Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding en Sport & Bewegen, en op sport gerichte managementstudies. Daarnaast is het boek zeer geschikt voor iedereen die zich in het beroepsveld van sportclubs beweegt, zoals verenigingsadviseurs en buurtsportcoaches.
Een pedagogisch sportklimaat is een gezamenlijke productie van het programma Naar een veiliger sportklimaat van de georganiseerde sport (onder regie van het NOC*NSF, de KNVB en de KNHB) en het lectoraat Sportpedagogiek van Hogeschool Windesheim. De eindredactie is verzorgd door Nicolette Schipper-van Veldhoven, Irene Faber en Roel van der Weide.