Aanbevolen literatuur
over reflecteren
- Geenen, M. (2010). Reflecteren.
Leren van je ervaringen als sociale professional. Coutinho.
-
Geenen, M. (2014). De
reflectieve professional. Coutinho.
Deze boeken leren je
wat reflectie is, op welke manier je kunt reflecteren en wat het doel en de zin
van reflectie zijn.
- Groen, M. (2015) Reflecteren:
de basis. Op weg naar bewust en bekwaam handelen. Wolters Noordhoff.
Dit boek is gericht op
de beginnende hbo-student.
- Korthagen, F., Kooten,
B., Melief, K. & Tichelaar, A. (2002). Docenten leren reflecteren. Nelissen.
In dit boek gaan de
auteurs in op het belang van reflectie binnen het onderwijs.
- Nijgh, L. (2006). Leren
Reflecteren, zelfreflectie voor sociaal-agogische hulpverleners. Nelissen.
Dit boek geeft
handvatten voor zelfreflectie aan de hand van je eigen leerstijl en het persoonlijkheidsmodel
van Bateson.
Aanbevolen
literatuur over interventies en behandelingen voor individueel werken met
jongeren in leefgroepen
Overzichtsartikel waarin veel
relevante literatuur wordt genoemd.
- Bruininks, A. C. (2006). Orthopedagogisch groepswerk.
Methodiekgericht werken in de praktijk. Elsevier Gezondheidszorg.
Dit boek bevat concrete tips voor het
aanpakken van vaak voorkomende gebeurtenissen tussen jongeren in een leefgroep.
- Gualthérie van Weezel, L. &
Waaldijk, K. (2004). Werken in de
(semi-)residentiële hulpverlening. Bohn Stafleu Van Loghum.
Dit boek bespreekt de brede methodiek.
- Slot, N. W. & Spanjaard, H. J. M.
(2016). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg.
ThiemeMeulenhoff.
Een praktisch boek voor het werken met
deze methode.
- Smis, W. (1997). Tussen één en allen. Residentiële behandeling van het moeilijk
opvoedbare kind. Garant.
De Vlaming Smis geeft zijn geheel
eigen kijk op de residentiële behandeling van kinderen, gebaseerd op zijn
onderzoeks- en praktijkervaringen op dit gebied.
- Verstegen, R. & Lodewijks, H. P.
B. (2018). Interactiewijzer. Analyse en aanpak van interactieproblemen in
professionele opvoedingssituaties. Koninklijke Van Gorcum.
In dit boek wordt de interactiewijzer
beschreven, zowel theoretisch als praktisch. Direct toepasbaar in de praktijk
van het begeleiden van groepen. Hoewel het zich vooral richt op de interactie
tussen de begeleider en een ander persoon, kun je op veel plaatsen de
gedragingen van individuen vervangen door gedragingen van groepen.
Aanbevolen
literatuur met suggesties voor vrijetijdsbesteding
- Huis voor beweging (2014). Bres
Spelenboek. Kosmos Uitgevers.
Dit boek kan gebruikt
worden voor sportieve en recreatieve activiteiten voor binnen en buiten en is
voor alle leeftijden.