Op het Haarlem College wordt ‘Project Roze’ uitgevoerd. De school voor voortgezet onderwijs omschrijft het project als volgt:

‘Voor veel leerlingen in het voortgezet onderwijs is seksuele diversiteit een ingewikkeld onderwerp. Het gaat over de eigen seksuele voorkeuren, over de eigen identiteit, over wat als normaal gezien wordt in de gemeenschappen waar zij in opgroeien (thuis, vrienden, school). Voor een gemengde leerlingenpopulatie als die van het Haarlem College geldt deze ingewikkeldheid zeker ook. Juist daarom wil de school deze onderwerpen bespreekbaar maken. Bij dit project wil de school dat leerlingen leren over hun eigen vooroordelen en dat leerlingen nadenken over wie zij zelf zijn en dat zij tolerantie ontwikkelen ten opzichte van leerlingen die anders zijn.’

Het project Roze wordt vormgegeven aan de hand van een aantal activiteiten:
  • Leerlingen bekijken een toneelstuk over stigmatisering van homoseksualiteit: kun je zien wie homoseksueel is?;
  • Leerlingen maken een ‘Paarse Vrijdag-krant’ over seksuele diversiteit, inclusief nabespreking;
  • Leerlingen kijken naar een film waarbij homoseksualiteit een rol speelt, inclusief nabespreking;
  • Leerlingen voeren een kringgesprek onder leiding van een jonge COC’er: hoe ga je met homoseksualiteit om?

Je maakt deel uit van de commissie diversiteit op een basisschool. Een collega stelt voor om aandacht te besteden aan seksuele diversiteit. Ze legt het project van het Haarlem College voor aan de commissie. De meerderheid van de commissie wil in het kader van burgerschapsvorming een vergelijkbaar project uitvoeren in groep 7/8 van jouw school.

  1. Jij krijgt de taak om een tekst te schrijven bij het project die in de nieuwsbrief voor de ouders wordt opgenomen. Schrijf deze tekst.
  2. Tevens wordt er van elk commissielid verwacht, dus ook van jou, dat je minimaal twee activiteiten in het kader van het project bedenkt en beknopt uitwerkt. Laat je daarbij inspireren door de activiteiten van de school in Haarlem.

Laatste wijziging: dinsdag, 21 maart 2023, 09:46