In opdracht van het ministerie van OCW heeft het Cito in 2009 een domeinbeschrijving burgerschap opgesteld (SLO, 2018). Deze bestaat uit twee delen: kennis en competenties. Het inhoudelijke kennisdomein is al benoemd in hoofdstuk 1. Hierna zijn de competenties die horen bij democratie opgesomd:

    • kunnen vergelijken van individuele belangen met groepsbelangen en het kunnen vergelijken van belangen van specifieke groepen met de belangen van andere groepen;
    • kunnen omgaan met verschillen en conflicten door het eigen standpunt kritisch te kunnen vergelijken met andere standpunten door argumenten te wegen die voor en tegen het eigen standpunt pleiten;
    • dit vereist een zelf-reflectieve houding, waaronder een neiging tot zelfrelativering, waaronder zelfkritiek en kritiek op het eigen oordelen en handelen van anderen serieus nemen in het besef dat een ander gelijk kan hebben;
    • kunnen omgaan met verschillen en conflicten door hierbinnen te zoeken naar overeenkomsten in uitgangspunten, waarden en normen; uiteindelijk zullen dit de normen en waarden van de rechtsstaat moeten zijn en deze kunnen uiteindelijk nog onder kritiek gesteld worden van de ideële normen en waarden die opgesteld zijn in het kader van de mensenrechten;
    • kunnen waarderen van de uitwisseling van standpunten en argumenten en het kunnen hanteren hiervan in dialoog, discussie, debat;
    • tonen van verantwoordelijkheidsgevoel voor rechtvaardige verhoudingen in de samenleving waarbij gestreefd wordt naar oplossing van conflicten zonder gebruik van geweld; het gaat hierbij zowel om de eigen leefomgeving als om rechtvaardige verhoudingen in de wereld.
Bron: SLO (2018). Burgerschap in het onderwijs. Domeinbeschrijving ten behoeve van peilingsonderzoek. Auteur.
  1. Je moet je stageschool adviseren aan welke drie competenties leerlingen uit groep 8 moeten voldoen. Maak en beargumenteer je keuze.
  2. Noteer bij elke competentie twee activiteiten die je in en met je stagegroep kunt uitvoeren om zo te oefenen met deze competenties.

Laatste wijziging: dinsdag, 21 maart 2023, 09:58