Het is goed om als pabostudent, leerkracht of leerling na te denken over de zin en de betekenis van een burgerschapscanon op de basisschool. Om de gedachten te prikkelen over het realiseren van zo’n canon staan hier een aantal stellingen om over na te denken of te discussiëren, bijvoorbeeld door aan te geven in welke mate (10 tot 100%) je het met de stelling eens bent. Zo kun je de waarden die aan de verschillende stellingen worden toegekend met elkaar vergelijken. Het gaat om de volgende stellingen:

  • De waarde van een canon voor burgerschapsvorming wordt bepaald door de aandacht die een leerkracht aan de canon besteedt.
  • Leerlingen van groep 8 zijn uitstekend in staat om zelfstandig een canon van burgerschap samen te stellen en te presenteren.
  • In plaats van te werken met een burgerschapscanon, kun je leerlingen beter lessen aanbieden waarin kennis over burgerschap centraal staat.
  • Een canon voor burgerschap biedt een Nederlandse school een uitstekende kans om in het kader van wereldburgerschapsvorming over deze canon te communiceren met een school in België of Duitsland.
  • Een schoolburgerschapscanon moet altijd op een centrale plek in het gebouw zichtbaar zijn; bijvoorbeeld als poster.
  • De burgerschapscanon zou landelijk verplicht moeten worden ingevoerd.

Laatste wijziging: dinsdag, 21 maart 2023, 10:41