1 Samenwerken met het netwerk

Bekijk de volgende video: cce.nl/video/moraliteit-opvoeding-en-hulpverlening

  • Wat onthoud je hiervan en wat ga je meenemen in jouw professionele context?


2 Relationeel begrenzen

Bekijk de documentaire Relatie is bewegen via www.hoopverlening.be
Nadia verbleef een tijd in De Wissel, de jeugdhulporganisatie waar Luc Deneffe directeur is. Luc en Nadia gaan samen in gesprek over hun relatie.

  • Wat valt jou op? Wat is treffend in hun relatie? Hoe gaat Luc om met conflicten?


Tijdens intervisie- en supervisiemomenten in het team en in de opleiding is het comfort-stretch-stressmodel een bruikbare tool om te reflecteren op relationeel begrenzen. Dit model onderscheidt:

  • De comfortzone of ‘veilige’ zone: in deze zone kun je als professional die situaties onderbrengen waar je je veilig voelt en die een beetje een ‘gewoonte’ geworden zijn. Je hebt deze zones nodig om je voldoende veilig te voelen, maar je kunt pas tot leren komen als je ook effectief wordt uitgedaagd. In deze zone zien we geen groei in de relatie; het is zoals het is.
  • De paniekzone of stresszone: dit zijn beangstigende en vreemde situaties waarbij je als professional voelt dat je geen houvast meer hebt. Je blokkeert en je bent niet meer in staat om nog iets te leren. Deze situaties moet je trachten te vermijden. Ze geven je een gevoel van onmacht, paniekerige reacties en verstarring. De kans is groot dat je terugvalt op het systeem: de regels en procedures zijn dan een houvast om jezelf te handhaven, om de ander onder controle te houden.
  • De stretchzone of ‘leer’-zone: in de stretchzone onderneem je als professional dingen die op het eerste zicht nieuw en niet vanzelfsprekend zijn. Door deze zaken effectief te doen, leer je nieuwe dingen die vervolgens ook tot je comfortzone gaan behoren. Daardoor vergroot je je comfortzone en heb je een steeds grotere uitvalsbasis, een steeds grotere veilige haven. Je leert omgaan met onzekerheid en twijfels en je bent samen met de cliënt zoekende. In deze zone bevind je je in de cirkel van aansluiting en afstemming. De relatie wordt sterker.


De ideale leersituaties zijn die momenten waarbij je de nodige ‘stretch’ voelt om iets uitdagends of nieuws te ondernemen maar waarbij je comfortzone in het zicht blijft.

  • Wanneer bevond je je al eens in respectievelijk de comfort-, de stress- en de stretchzone in een situatie van conflict en/of grensoverschrijdingen?
  • Wat heb je nodig om je comfortzone te verlaten?
  • Wat heb je nodig om weg te blijven uit de stresszone?
  • Hoe ervaar je de stretchzone in functie van de relatie met de cliënt?

Leg uit aan de hand van een concrete situatie en gebruik hierbij dit sjabloon.


3 Scharniermomenten

Lees het artikel ‘Jongeren over jeugdhulp’ via sociaal.net/achtergrond/jongeren-over-jeugdhulp-begeleiders-maken-het-verschil

  • In het artikel wordt duidelijk dat alle jongeren ‘scharniermomenten’ meemaakten: gebeurtenissen die als betekenisvol worden ervaren, momenten die cruciaal waren voor hun identiteitsontwikkeling. Wat waren voor jou scharniermomenten? Wat maakt dat deze momenten voor jou van betekenis waren en van cruciaal belang om te worden wie je nu bent?
Laatste wijziging: donderdag, 6 april 2023, 10:16