1 Kaders/methodieken: persoonlijke aansluiting

  • Voel je op persoonlijk vlak aansluiting bij sommige kaders of methodieken?


2 Kaders/methodieken: professionele context

  • Welk kader of welke methodiek sluit aan bij jouw professionele context? Hoe zet je daarbij de bouwstenen van het KEUVEL-kader in en wat is hiervan de meerwaarde voor jou?


3 De capabilitybenadering

In de capabilitybenadering wordt nagegaan welke mogelijkheden iemand daadwerkelijk heeft. Deze worden beïnvloed door tal van ‘conversiefactoren’, die een remmende of helpende invloed kunnen hebben op de omzetting van capabilities in functioneren.

Lees de volgende casus:

Assia werkt als trajectbegeleider in het volwassenenonderwijs. Ze ondersteunt cursisten die zich inschrijven om de Nederlandse taal te leren of om een opleiding te volgen waardoor zij aansluiting vinden op de arbeidsmarkt. Ayman, een man uit Tsjetsjenië, is drie jaar geleden gevlucht uit zijn land wegens een oorlogssituatie. Ayman liet zijn familie achter en kwam via een lange en gevaarlijke vluchtroute aan in België, samen met zijn vrouw Dirana en hun 2-jarig zoontje. Onderweg verloor zijn zwangere vrouw haar ongeboren kind. Na een lange administratieve weg is Ayman nog steeds niet erkend als politiek vluchteling. Hij komt bij Assia langs om zich in te schrijven voor het volwassenenonderwijs omdat dit zijn kansen verhoogt om asiel te verkrijgen. Naast het leren van de Nederlandse taal wil hij de opleiding ‘schrijnwerkerij’ volgen, daar is hij goed in. In zijn thuisland had hij samen met zijn vader en broer een eigen houtverwerkingsbedrijf. Momenteel heeft Ayman problemen met de huisvestingsmaatschappij, hij weet echter niet zo goed waarover het gaat, hij begrijpt de aanklacht niet. Ayman en zijn gezin leven in armoede en ze weten niet hoe ze daar uit kunnen komen. Ayman heeft nog contact met een medewerker van het lokale bestuur en met een huisarts. Zijn zoontje gaat naar de kinderopvang en daar heeft Aymans vrouw Dirana wel wat aansluiting gevonden met andere moeders. Ayman ervaart echter een grote druk om financieel het hoofd boven water te houden, daarnaast wil hij geld kunnen opsturen naar zijn familie in Tsjetsjenië. Gelukkig heeft hij een buurman die hem af en toe wat klusjes laat doen. Sinds kort ervaart Dirana veel druk in haar hoofd: ze heeft nachtmerries over hun situatie en kan nog moeilijk voor hun zoontje zorgen. De zorg komt bij Ayman terecht. Ayman weet het allemaal even niet meer …

b1

Het conversieproces (I. Robeyns, in M. Tirions, W. Blok & C. den Braber, C. (2018). De capabilitybenadering in het sociaal domein. Een praktijkgerichte kennismaking. Bohn Stafleu van Loghum, p. 38)

  • Welke conversiefactoren spelen een rol bij Ayman? Benoem de persoonlijke, sociale en omgevingsconversiefactoren. In hoeverre hebben deze factoren een invloed op het leven van Ayman en zijn familie?
  • Is er sprake van actorschap van Ayman? Hoe kan Assia deze vergroten zodat hij vrijheid ervaart in het maken van keuzes?

4 Nieuwe Autoriteit

In paragraaf 5.4 van het boek wordt het verhaal van Jente verteld, een meisje van 12 jaar dat in een residentiële setting van de jeugdzorg verblijft.

  • Lees deze casus opnieuw vanuit het perspectief van Nieuwe Autoriteit (NA). Welke andere houding neemt de begeleider aan vanuit dit perspectief? Wat betekent dit voor Jente? Welke methodieken van NA kun je inzetten?

5 Het krachtenmodel van Rapp en Goscha

In paragraaf 5.5 van het boek wordt het verhaal van Janne verteld. Zij biedt zorg en ondersteuning bij mensen thuis, zodat zij zo lang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven. Janne schetst het verhaal van de 86-jarige mevrouw V.

  • Welke persoonlijke factoren en hulpbronnen van de omgeving kunnen ervoor zorgen dat mevrouw V. meer kwaliteit van leven zal ervaren? Gebruik dit sjabloon.

6 Steunend Relationeel Handelen: vier kernhandelingen

Steunend Relationeel Handelen (SRH) reikt vier kernhandelingen aan om de persoon te ondersteunen in diens proces naar persoonlijk herstel: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken.

  • Bekijk de casus van Cathy opnieuw (paragraaf 5.4 op deze website) en pas hierop de vier kernhandelingen toe, met als doel het verminderen van de gevoelens van eenzaamheid die Cathy ervaart.

7 Kwartiermaken

Bekijk de volgende video: www.youtube.com/watch?v=izEt8a6OCDM&t=3s

  • Welke bouwstenen van het KEUVEL-kader zie je terugkomen?

8 Gentle teaching: minder weerstand

Bekijk de volgende video: www.youtube.com/watch?v=fh9oCYdMsz8

  • Wat doe jij om de cliënt in diens waarde te laten? Kun jij de persoon zien en begrijpen zoals deze écht is?

9 Gentle teaching: companionship

Bekijk de volgende video: www.youtube.com/watch?v=Il7wZ3qpt3c

  • John McGee noemt als kenmerken van companionship: veiligheid, betrokkenheid, zich liefdevol uiten en verbondenheid. Geef bij elk kenmerk een voorbeeld van hoe jij dit vormgeeft in de praktijk.
Laatste wijziging: donderdag, 6 april 2023, 10:24