1. Advies uitbrengen

Bij het ontstaan van zogenoemde thuiszitters zijn diverse partijen betrokken: ouders, de leerling zelf, de school, het samenwerkingsverband, leerplicht en soms ook een lokaal team. Lokaal team is de verzamelnaam voor het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), wijkteam, sociaal team, kernteam enzovoort. Zij hebben namens de gemeente de opdracht gekregen om jeugdhulp/zorg te indiceren.

Het aantal thuiszitters terugbrengen naar nul is de (politieke) opgave.

 Jij of jullie groep wordt gevraagd advies uit te brengen voor een succesvolle aanpak. Ga daarbij in op de volgende vragen:

  • Wat vraagt dit van de verschillende betrokkenen? Zijn rollen hierbij gelijk?
  • Wat zou jij betrokkenen adviseren om de doelstelling voor elkaar te krijgen?

2. Het vierpartijenmodel van de FoodValley

De wetgever kent bij de term ‘thuiszitter’ verschillende categorieën:

  1. Absoluut verzuim: een leerling is niet meer ingeschreven op een school.
  2. Er is sprake van relatief verzuim. De leerling is nog ingeschreven op een school.
    1. relatief kortdurend verzuim: langer dan vier weken en korter dan drie maanden;
    2. relatief langdurend verzuim: langer dan drie maanden.
  3. Een leerling is vrijgesteld van de leerplichtwet. Steeds meer leerlingen volgen geen onderwijs op een erkende onderwijsinstelling. Er zijn drie soorten vrijstellingen van de plicht om ingeschreven te staan op een school:
    1. wanneer een kind psychisch of lichamelijk niet in staat is om onderwijs te volgen;
    2. wanneer ouders bedenkingen hebben tegen de richting van alle scholen binnen een redelijke afstand van het woonadres;
    3. wanneer een kind is ingeschreven op een school in het buitenland.

Bekijk het vierpartijenmodel van de FoodValley. Welke elementen zou je gebruiken om het relatief langdurend verzuim terug te dringen?

3. Escalatieladder

Het komt geregeld voor dat een leerling in de zomervakantie nog niet weet hij of zij terechtkan op de school waar de aanmelding heeft plaatsgevonden. Bij de start van het schooljaar horen de ouders dan plotseling dat hun kind niet terechtkan op de school van hun keuze. Ook andere scholen van het schoolbestuur lijken het kind niet te kunnen of te willen plaatsen.

Voor dit soort situaties heeft een samenwerkingsverband een escalatieladder of -aanpak. Uiteindelijk moet er iemand zijn die de knoop doorhakt en eventueel plaatsing afdwingt. In de politiek wordt dat ‘doorzettingsmacht’ genoemd. Dat is wettelijk (nog) niet geregeld.

  • De bestuurder van het samenwerkingsverband vraagt jou of jullie groep om een escalatieladder op te stellen. Welke stappen zou je achtereenvolgens aanbevelen om te zetten voor het aankomt op doorzettingsmacht?
  • Ook vraagt de bestuurder advies over die doorzettingsmacht. Bij wie of bij welk orgaan moet die worden belegd?
Laatste wijziging: woensdag, 31 mei 2023, 12:38