1. Zorgplicht

  • Beschrijf in je eigen woorden wat zorgplicht inhoudt.
  • Leg uit waarom de invoering van zorgplicht een onderscheidend aspect van passend onderwijs is ten opzichte van de situatie vóór de invoering van de Wpo.

2. Een plan maken

In het hoofdstuk wordt gesproken over het ontwikkelingsperspectief dat voor elke leerling in het speciaal (basis)onderwijs wordt opgesteld. In de wet staat beschreven dat het OPP de volgende onderdelen moet bevatten (Inspectie van het Onderwijs, z.d.):

  • de verwachte uitstroombestemming van de leerling;
  • de onderbouwing van de verwachte uitstroombestemming van de leerling (met in elk geval een weergave van de belemmerende en de bevorderende factoren);
  • een beschrijving van de te bieden ondersteuning en begeleiding en – indien aan de orde – de afwijkingen van het (reguliere) onderwijsprogramma.

In paragraaf 11.2 in het boek staat de casus van Saar. Maak op basis van de informatie in die casus een OPP voor Saar. Probeer je niet te beperken tot wat Saar in de onderwijssituatie aan ondersteuning en begeleiding nodig heeft, maar richt je ook op de thuissituatie. Analyseer de casus en het OPP, en maak een overzicht van alle personen die betrokken zijn bij de ondersteuning en begeleiding van Saar, dus ook vanuit de jeugdhulp.

3. Analyse van een casus

Beschrijf een voorbeeldcasus uit je eigen stage of uit je werkpraktijk.

Analyseer de casus (overleg met je docent hoe de analyse eruit gaat zien) en beschrijf welke mate van samenwerking van toepassing is tussen de betrokkenen bij de casus (zie ook hoofdstuk 2). Onderbouw met argumenten waarom je vindt dat deze mate van samenwerking aanwezig is.

Je kunt deze opdracht individueel (schriftelijk) doen of met een groepje (bespreken).

4. Factoren en denken in mogelijkheden

Als tweede voorwaarde voor de inhoud van het OPP wordt gesproken over een ‘weergave van de belemmerende en bevorderende factoren’. Lees nogmaals de casus van Saar uit paragraaf 11.2.

  1. Welke bevorderende en belemmerende factoren kun jij afleiden uit de casus?
  2. De ouders van Saar ontdekken dat er nog een vierde school is om mee in gesprek te gaan; deze school biedt inclusief onderwijs. De school is in hun eigen wijk en dat betekent dat Saar niet elke dag met leerlingenvervoer naar school hoeft te worden gebracht, maar dat haar ouders haar lopend met haar rolstoel of looprek naar school kunnen brengen. Vanuit het oogpunt van Saars epilepsie maar vooral ook vanuit sociaal oogpunt voelt dit als een goede schoolkeuze voor ouders. Herschrijf de casus van Saar en ‘denk om’; focus tijdens het schrijven op de bevorderende factoren en denk in mogelijkheden. Wat kan er wel en waar zie je kansen?
Laatste wijziging: woensdag, 31 mei 2023, 12:38