21.2.1

Praktische tips voor praten over proza in de klas

  • De website pratenoverfictiefragmenten.nl biedt materiaal speciaal voor vmbo en de onderbouw van havo en vwo.
  • Op de website pratenoverromanfragmenten.nl staan aanwijzingen en materiaal om klassikaal een gesprek aan te gaan met bovenbouwleerlingen havo/vwo over fragmenten uit moderne romans.
  • De website litlab.nl koppelt literaire teksten aan thema’s, waarbij vragen worden gesteld die leerlingen uitnodigen om verbanden te leggen tussen henzelf, het boek, de samenleving en de geschiedenis.
  • Praktische tips voor het inzetten van leesclubs in de klas zijn te vinden op de website van Fons, het tijdschrift voor Vlaamse leerkrachten Nederlands: tijdschriftfons.be/tag/leesclub.
  • Op de website van het Meesterschapsteam Nederlands staan lessenseries voor onderbouw en bovenbouw met materiaal dat docenten kunnen gebruiken om te werken met leesclubs in de klas: nederlands.vakdidactiekgw.nl/lesmateriaal/praten-over-literatuur.
  • De website cooperatiefdenken.com geeft richtlijnen voor het organiseren van coöperatieve gesprekken in de klas.

21.2.4

Tips voor tekst- en boekkeuze

  • De sites pratenoverromanfragmenten.nl (bovenbouw havo en vwo) en pratenoverfictiefragmenten.nl (vmbo en onderbouw havo en vwo) bieden fragmenten uit een gevarieerde selectie literaire werken en worden geregeld bijgewerkt met nieuwe teksten.
  • Voor de bovenbouw van havo en vwo worden via de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (dbnl.org) honderden korte verhalen aangeboden van Nederlandstalige auteurs.
  • Voor het vmbo en de onderbouw van havo en vwo stelt de methode Plot26 jaarlijks gratis een aantal verhalen beschikbaar van bekende auteurs als Buddy Tegenbosch, Elle van den Bogaart en Margje Woodrow.
  • Op lezenvoordelijst.nl kunnen leerlingen boeken kiezen volgens criteria als niveau, genre en thema. Ook leesadviezen.nl biedt deze mogelijkheid.
  • De website leesmij.nu presenteert filmpjes over romans uit de moderne Nederlandse literatuur, waarbij leerlingen hun leeswaardering geven.

Verder lezen

Docentenhandleiding waarmee je dialogisch leren kunt toepassen in de klas:
Janssen, T. (2015). Nederland leest in de klas: Korte verhalen lezen & interpreteren: Docentenhandleiding. Stichting Lezen/Stichting CPNB.
https://pure.uva.nl/ws/files/2691723/173448_docentenhandleiding_tanja.pdf


Laatste wijziging: vrijdag, 17 maart 2023, 18:01