1. Kennis is een belangrijk aspect voor de beroepsuitoefening van sociaal werk. Leg met behulp van een concreet voorbeeld uit de praktijk van sociaal werk uit wat het verschil is tussen knowing why, knowing what en knowing how.
  2.  
  3. Kennis is een gelaagd begrip dat verschillende bronnen kent. In de praktijk ben je je lang niet altijd bewust welk type kennis je inzet en waar je die kennis vandaan hebt. Dat geldt voor ervaren sociaal werkers misschien nog wel meer dan voor net afgestudeerde sociaal werkers.
    1. Kies een specifiek thema dat je interesseert. Benader vervolgens drie deskundigen op dat vlak: een sociaal werker, een onderzoeker en een docent. Vraag aan elk van hen wat de top vijf is van wat je moet weten over dit thema.
    2. Bekijk vervolgens van elk antwoord om welk type kennis het gaat: ervaringskennis, praktijkkennis of theoriekennis. Welke conclusies kun je trekken uit deze vergelijking?
    3. Bespreek de uitkomsten in een grotere groep. Wat valt je op?
  4.  
  5. Als je je op een nieuw onderwerp gaat richten, kun je bewust bouwen aan je kennis. Daarover gaat deze opdracht.
    1. Kies (individueel of in een kleine groep) een onderwerp waar je in het bijzonder geïnteresseerd in bent, bijvoorbeeld een specifieke doelgroep of problematiek (anders dan dakloosheid).
    2. Inventariseer per bouwsteen van de kennisbasis in grote lijnen wat je al weet van het onderwerp. Je kunt volstaan met enkele steekwoorden per bouwsteen.
    3. Verwoord wat de belangrijkste vraag voor jou of jullie op dit moment is over dit onderwerp. Wat zou je graag willen weten of kunnen?
    4. Stel vast bij welke bouwsteen of bouwstenen deze vraag het beste past.
    5. Bepaal hoe je deze vraag het beste zou kunnen beantwoorden. Welke kennisbron(nen) ga je aanboren?
    6. Zoek de kennis op die past bij de vraag.
    7. Geef beknopt aan wat de gevonden kennis inhoudt (je hoeft de bron niet per se helemaal te bestuderen, maar kunt volstaan met het weergeven van je eerste indruk in enkele steekwoorden), in hoeverre die een verrijking is of lijkt te zijn voor je eigen kennis, en om welk type kennis het gaat (wetenschappelijk onderbouwd, praktijkgericht en/of op ervaring gebaseerd; wat, hoe, waarom).
  6.  
  7. Tijdens je studie werk je aan de ontwikkeling van een persoonlijke kennisbasis als het fundament voor een professionele en verantwoorde beroepsuitoefening. Bekijk je eigen kennisontwikkeling nu eens als een kritische maar welwillende buitenstaander.
    1. Welke tip zou jij jezelf geven om je eigen kennisontwikkeling te verbeteren?
    2. Welk aspect verdient het meeste aandacht: verzamelen, valideren, begrijpen, structureren, integreren, verkorten, verinnerlijken?
    3. Hoe zou je dat kunnen realiseren? Wat is daarvoor nodig?
    4. Bespreek je inzichten met andere studenten en vraag hun om tips.