Pagina
Inleiding en leerdoelen
Inleiding en leerdoelen
Voltooingsvoorwaarden
Bekijken
Je herkent het wel. Je bent aan het praten met een vriend of vriendin en ineens denk je: waar wilde ik ook alweer heen met mijn verhaal? Net zoals je bij een lange mop de clou kunt vergeten, zo kun je ook in andere vormen van communicatie de draad kwijtraken. En die rode draad, die is belangrijk. Zeker in geschreven communicatie. De lezer kan namelijk niet even vragen: wat bedoel je hier nu eigenlijk?
In deze module leer je om de rode draad van je tekst te bepalen. Dat doe je voordat je gaat schrijven. Hoe je die rode draad vervolgens tijdens het schrijfproces kunt vasthouden, leer je in de rest van deze e-learning.
Na dit onderdeel kun je:
- uitleggen waarom kritisch nadenken zo belangrijk is als hbo-vaardigheid;
- onderscheid maken tussen de vijf doelen van communicatie in teksten;
- werken met verschillende brainstormtechnieken;
- uitleggen waarom het zo belangrijk is dat een tekst een centrale boodschap heeft;
- uitleggen wat er wordt bedoeld met ‘anticiperen op de onzichtbare ontvanger’;
- de invalshoek van je tekst afstemmen;
- bepalen welke doelen een tekst kan hebben;
- uitleggen hoe je de rode draad van een tekst kunt vasthouden.